vasael.ir

کد خبر: ۱۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ - 17 February 2020

معرفی مقاله | تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای

وسائل ـ در اندیشه رهبر معظم انقلاب راهبرد مقاومت باید ملت‌ها و کشورها را به سمت بازدارندگی چند بُعدی هدایت کند و این مهم جز با ایمان به وعده الهی، همبستگی ملی، اتکا به قدرت و توانمندی‌های درونی به دست نمی‌آید. ترس از هزینه‌های مقاومت، یأس و بی‌صبری، مادی‌گرایی و عشرت‌طلبی از جمله آسیب‌هایی مقاومت است.

به گزاش خبرنگار وسائل، پیروزی انقلاب اسلامی مرهونمعرفی مقاله | تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای به کارگیری استعداد رهایی بخش روایت شیعی از اسلام سیاسی در ارائه الگوی مقاومت در برابر سلطه استکباری غرب و ارزش های استعلایی مدرنیته غربی در برابر ارزش های دینی در قرن جدید محسوب می شود. ظرفیتی که به تدریج به الگوی تأثیر گذار و ساختارشکن در معادلات نظام قدرت جهانی تبدیل شد.

بررسی چیستی مفهوم مقاومت، ابعاد، زمینه ها، پیامد و چشم انداز مقاومت و ارائه مدل مفهومی آن در اندیشه مقام معظم رهبری به عنوان مؤلفه ای تعیین کننده در پیشرفت جامعه اسلامی و غلبه بر چالش های ناشی از قدرت طلبی نظام سلطه موضوع این مقاله است.

روش پژوهش مورد نظر محقق «داده بنیاد» است. بر مبنای این روش از میان 93 سخنرانی، طی سال های 1368 تا بهار1398، در دو گام اول کد گذاری باز و محوری 146 کد و 11 مقوله مشخص شد و در گام بعدی با تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده و ارتباط میان نکات، مفاهیم و مقوله ها؛ زمینه مقاومت، ابعاد، موانع، راهکارها، پیامدها و چشم انداز آن در مدل مفهومی طراحی شده است. نفی سلطه، استقلال، باز دارندگی چند بُعدی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی طرح کلی مفهوم مقاومت در این بررسی است.

 

مقدمه

بیان مسئله:

تحلیل جایگاه و موقعیت بازیگران موفق در نظام های مختلف، حکایت از آن دارد که اعتقاد به مقاومت و اجرای آن در قالب الگویی کارآمد، نقش محوری در دستیابی به اهداف دارد. به همین خاطر است که تجزیه و تحلیل الگوهای مقاومت به موضوعی راهبردی تبدیل شده است و نظام های سیاسی مختلف نسبت به آن اهتمام دارند. منافع جمهوری اسلامی ایران بنا به شرایط در ارتباط وثیق با این موضوع است که دغدغه محوری پژوهش حاضر را شکل می دهد.

 

اهمیت:

تلاش برای ارائه تلقی و الگویی بومی از مقاومت، نخست دارای اهمیت نظری بوده و می تواند دانش بومی در این زمینه را تقویت نماید؛ اما افزون بر این، اهمیت راهبردی این مسئله را نباید نادیده انگاشت. دلیل این امر به مطرح بودن موضوع حاضر در سطح سیاست عملی کشور است که حکایت از اهمیت عملی آن دارد.

 

ضرورت:

ضعف نظریه و الگوی بومی مقاومت، می تواند به سلطه نگرش های غیر بومی و در نتیجه فرسایش سیاست های مقاومتی ایران منجر شود. پدیده ای که به صورت مستقیم منافع راهبردی جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می افکند.

 

اهداف:

هدف اصلی این مقاله توسعه و تقویت دانش بومی در موضوع مقاومت است؛ برای همین اندیشه های مقام معظم رهبری به عنوان مبنای تحلیل انتخاب شده است. کمك به جریان تحلیل علمی در کشور با محوریت اندیشه های مقام معظم رهبری و تقویت نقش آکادمیك دانشگاه ها در مطالعات راهبردی، از جمله اهداف فرعی این پژوهش است.

 

نتیجه گیری

مقاومت در اندیشه مقام معظم رهبری به عنوان یك مسیر حرکت و مکتب فکری عنوان شده است که برگرفته از آموزه های الهی و به تأسی از راه پیامبران و ائمه بر حفظ ارزش های ثابت و اصیل اسلامی در مقابل نظام سلطه تأکید می ورزد. مقاومت از نظر ایشان اقدامی مبتکرانه و نه منفعلانه، عقلانی و نه احساسی، شجاعانه و نه مرعوبانه و امیدوارانه و نه مأیوسانه در برابر هرگونه زیاده خواهی نظام سلطه غربی است.

در اندیشه مقام معظم رهبری مقاومت امری یك بُعدی و محدود به جنبه دفاعی و نظامی نیست بلکه ابعاد دیگر از جمله فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در برمی گیرد و امروزه مقاومت فرهنگی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. ایشان مسجد، بسیج مردمی و سپاه را به عنوان هویت مقاومت و پایگاه آن می دانند و معتقدند مسیر مقاومت فقط با حضور مردم و اراده مردم به مقاومت امکان پذیر است.

پیروزی انقلاب اسلامی، آزادسازی خرمشهر و دفاع مقدس و نیز ایستادگی ملت ایران را در برابر فشارهای آمریکا و همپیمانانش از پیامدهای مقاومت برشمرده اند که امروزه این پیروزی ها به نقطه امید و الگوی سایر ملت ها به ویژه در غرب آسیا و آفریقا تبدیل شده است.

در اندیشه مقام معظم رهبری راهبرد مقاومت باید ملتها و کشورها را به سمت بازدارندگی چند بُعدی هدایت کند و این مهم جز با ایمان به وعده الهی، همبستگی ملی، اتکا به قدرت و توانمندی های درونی به دست نمی آید. ترس از هزینه های مقاومت، یأس و بی صبری، مادی گرایی و عشرت طلبی از جمله آسیب هایی مقاومت است.

از نظر ایشان راه مبارزه با آسیب ها و عبور از موانع؛ شناخت دشمن، شناخت قدرت مقاومت، تکیه بر قدرت درون زا، مقاوم سازی، همبستگی ملی، مقاومت با تدبیر و فداکارانه و مهمتر از همه ایمان به نصرت و وعده الهی است. آنچه مسلم است افق و چشم انداز مقاومت در اندیشه رهبری ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

تمدنی که مردم سالاری، عدالت، آزادی، کرامت انسانی پیشرفت و عزتمندی در دنیا و آخرت از مهم ترین ویژگی های آن محسوب می شود. در این مقاله مدل مفهومی مقاومت مبتنی براندیشه مقام معظم رهبری به عنوان موضوعی بدیع طراحی و تبین شد.

پیشنهاد می شود در پژوهش هایی که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تمدن نوین اسلامی و موضوعات مشابه را مورد توجه قرار می دهند. راهبرد مقاومت اسلامی در نظریه و عمل رهبر انقلاب مورد توجه جدی تری قرار گیرد و به نظریه ای راهبردی و راهگشا از نظر علمی تبیین شود.

مقاله «تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای» به قلم خانم آسیه مهدی‌پور؛ استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز به رشته تحریر درآمده و توسط مجله علمی پژوهشی دانش سیاسی ش 30 پاییز و زمستان 98 منتشر شده است.

برای مشاهده اصل مقاله می توانید از اینجا دانلود کنید./204/229/ح

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶